Saturday, March 30, 2013

Much better ; please don't give up!

Assalamulaikum


Alhamdulillah Alhamdulillah Alhamdulillah


Rasa lebih ok lepas solat


See? siapa kata solat tu menyusahkan dan memenatkan


Solat tu terapi minda dan badan


Tu la salah satu hikmah Allah wajibkan kita solat


Walaupun solat sambil duduk je sebab tak mampu berdiri 



Sakit kepala yang melampau la punca



Lepas dah muntah2...pastu paksa diri untuk makan, alhamdulillah lega sikit



Pastu sapu minyak kat kepala, tampal koyok kat bahu. Legaaa sikit



Menaip entry ni pun sambil baring



Tak pernah buat?? Try Try


Nampak gaya lepas subuh nanti baru saya sambung buat assignment Islamic Banking



Mudahkan Ya Allah. Esok nak kena hantar



InsyaAllah amin.



Saje je nak update



Sebab entry sebelum ni macam teruk sangat je bunyi nya



Hahaha. Nak buat macam mana, taip entry tadi dalam keadaan tahan sakit



Bersungguh menaip sambil dengar ayat-ayat Ruqyah



Hoho



Kawan, dalam keadaan sakit mana pun kamu,


Dalam keadaan sibuk mana pun kamu,


Dalam keadaan senang macam mana pun kamu,


Jangan lupa solat k!


Allah tahu apa yang terbaik untuk hamba-hambaNya


Janji Allah itu pasti


--------------------------------------------------------------

Ini Cerita Saya


Teringat semalam, masa tengah rasa penat sangat


Kadang-kadang kita dengar orang cakap


"Alaaaa..... buat apa susah-susah sangat buat keje, janji siap je!"


"Aku dah tak larat langsung dah ni. Aku nak habiskan jela pastu serah kat Allah. Tawakkaltu A'lallah"


Saya pun hampir termakan kata-kata


Ada benda yang saya rasa tak cukup pada jawapan Mid Term saya semalam


Tapi sebab saya rasa "Cukuplahh ni, aku dah usaha dah. Tawakal jela"


Saya sudahkan kerja dengan rasa "tak puas"


Saya print jawapan saya, saya simpan dalam fail untuk dibawa esok


Lepas solat, saya fikir saya tak boleh putus asa 


Dan saya terus dapat satu kekuatan


Yang saya tak tahu dari mana (dari Allah pastinya)


Saya buka semula laptop, dan saya mencari sesuatu untuk melengkapkan jawapan Mid Term saya


Alhamdulillah. Hanya dengan satu klik, dengan sekali scroll, Allah temukan saya dengan jawapan yang saya perlukan


Saya teruskan menaip, 2,3 baris...


Dan saya baca semula jawapan saya


Kemudian, terkeluar dari mulut perkataan "Allahuakbar! Ya Allah...Alhamdulillah"



Kenapa?


Ini bukan sebab saya kagum dengan jawapan sendiri ye


Tapi...


Saya jumpa banyakkkk kesalahan nombor, tertinggal perkataan, ayat yang tak habis..


Saya baru sedar...kalau saya kekalkan niat "Tawakaltu A'lallah" tadi...


Saya jumpa tak kesalahan2 ni??


Kalau Allah tak gerakkan hati dan bagi kekuatan pada saya


Pasti saya dah hantar jawapan yang penuhhh dengan kesalahan!


Dan lepas siap membetulkan semua kesalahan, saya ulang baca berkali-kali jawapan saya


Walaupun dah 6 pagi. Saya tak tidur, saya teruskan


Selesai....saya buka twitter. Apa yang saya jumpa?


Tanpa scroll, saya terus terbaca satu tweet dari Mufti Ismail Menk


"The Almighty understands our supplications & needs better than we can ever word them. Just try your best, He knows!"


Yes! HE knows. 


But remember, the only key is "TRY YOUR BEST"


Bukan give up sebelum sampai masa


Allah, DIA tahu saya letih...DIA sampaikan sesuatu melalui Mufti Ismail Menk yang saya terus terbaca


Alhamdulillah !


Allah is The Greatest :)


Allah ada menyatakan " Allah tidak akan sekali-kali mengubah nasib sesuatu kaum melainkan kaum tersebut sendiri yang mengubahnya"


Allah s.w.t juga ada menjelaskan perihal jangan berputus asa melalui Kisah Nabi Yaakub dan anak-anaknya

"Wahai anak anakku! Pergilah dan intiplah khabar berita mengenai Yusof dan saudaranya, Dan janganlah kamu berputus asa dari rahmat serta pertolongan Allah. Sesungguhnya tidak berputus asa dari rahmat dan pertolongan Allah itu melainkan kaum yang kafir"



Pesan saya pada diri dan sesiapa yang membaca:


Jangan tinggal solat dan jangan ambil ringan tentang solat. Dan, jangan berhenti putus asa..jangan! Allah Maha Mengetahui apa yang kita perlukan, tapi Allah tak suka hambaNya yang berputus asa. Jadi jangan buat apa yang Allah tak suka. Analoginya, kalau kita buat baik pada orang, kita tak buat apa yang orang benci, orang takkan teragak-agak untuk tolong kita kan? 


Please Allah don't please human. Remember, Allah  without a man is still Allah, 
but A MAN WITHOUT ALLAH IS NOTHING


P/s : Mgkin saya tak dapat result yg hebat utk mid term memandangkan banyak yang saya tak berapa mahir, tapi sekurang-kurangnya saya tahu saya dah cuba sehabis baik

Sekian

Jari Kecil
Ahad, 31 Mac 2013
6 pagi

No comments: