Sunday, December 30, 2012

Untuk Adik The Sedo Gang

Assalamualaikum



Untuk adik The Sedo Gang yang telah berkunjung ke blog ni n tanya pasal Islamic Finance, akak dah sediakan satu entry khas utk awak


Harap tak terlambat!



Nak cerita kat komen macam banyak pulak yang nak ditulis




Lagipun selalu sangat traffic blog ni cari pasal "Dapat kerja tak selepas belajar" "Kos Islamic Finance" "Dapat kerja tak selepas GEMS"... Semua ni akan terjawab dalam entry ni InsyaAllah



Harap membantu la ye ^.^!




Bismillah Ar Rahman Ar Rahim



Kalau nak cerita pasal history Islamic Finance,  macam melampau pulak kan. Lagipun benda tu boleh je google kat internet ni. So, saya cerita benda yang saya rasa patut dicerita n patot diberitahu je


Islamic Finance! Memula orang dengar kos ni orang akan cakap: 



"Kos ni kerja tak banyak sebab tak general. Kalau blaja HR itu agak general n keje banyak. Kalau blaja Finance itu juga general n keje banyak. Tapi Islamic Finance? Tertumpu pada nama "Islamic" n tak sume tempat perlukan budak2 Islamic Finance ni. Lainla macam Finance n HR tu! Tak semua tempat perlukan Islamic Finance"


Hehe!


Tapi bagi saya kos ni banyak benda yang menarik! N  statement atas tadi ada yang betul ada yang tak


Jawapan saya:


Yes tak semua tempat perlukan Islamic Finance. TP!


Itu dulu....


Sekarang orang dah berlumba2 nak kejar Islamic Finance


Kenapa?


Salah satunya adalah isu Credit Card di US yang dah pun terjadi n isu Lehman Brothers pada satu ketika dulu


Utk tak memeningkan awak, saya bagi kesimpulan yang mudah. Sebab RIBA'!


Orang2 yang tak paham sistem Islamic Finance akan cakap 


"Budak2 Islamic Finance ni tu je la yang diorang nak cakap. Riba'! Riba'! Riba'! Macam takde benda lain yang diorang tau..


Nanti kalau awak blaja pasal Islamic Finance, n bila awak dah keje dekat bank, awak akan nampak situasi SEBENAR!



Setiap masalah ada punca. N salah satu punca pada masalah ekonomi US pada waktu tu adalah RIBA' itulah!


Orang yang malas nak amek tau n sangat skeptical pasal Islamic Finance akan pandang kita ni remeh je


Siyes!


Tp saya suka berpegang pada hadith ni



Daripada Abu Hurairah r.a , Nabi s.a.w bersabda : "Islam bermula dalam keadaan terasing. Ia akan kembali asing seperti permulaanya. Maka berbahagialah untuk orang yang terasing" -Riwayat Muslim-



Jangan takut bila satu hari nanti awak bekerja, awak promote Islamic Finance, n apa yang awak perjuangkan pasal Islamic Finance ni macam dipandang remeh



Rezeki harus datang dari tempat yang halal, caranya halal, sumbernya halal!



Macam mana nak tau halal atau tak?



Semua tu ada dalam ilmu Islamic Finance! 



Investment yang halal dalam Islam! Cara berniaga yang halal dalam Islam! Cara buat duit dengan halal! Cara nak tau tempat perniagaan yang halal! yup...semua tu ada..




Pasal subjek kira2 yang awak tanya



Tak macam Add Math pun dik... 



Add Math akak pun tak berapa nak kredit sangat masa SPM. Haha



Saya pun lemah jugak kira2 ..tapi! Kira2 dalam subjek Islamic Finance insyaAllah mudah.



Seingat saya, sepanjang 2 tahun saya blaja Islamic Banking kat UiTM,



Hanya KURANG DARI 4 SUBJEK adalah subjek kira2



Yang lain semuanya teori



So bergembiralah anda! Percayalah..Mudah InsyaAllah ^.^ (org yang lemah kira2 boleh kata kira2 yang dia blaja dulu tu mudah, so mohon adik percaya dengan yakin)



Pasal scholarship, emmm...saya tak pasti kos Islamic Finance ni banyak tak tajaannya



Setahu saya banyak! Tapi jangan risau andai kata susah bebenor nak jumpa, blaja hebat2 sampai dapat first class degree, then convert PTPTN jadi Biasiswa macam yang saya buat ^.^!



Eh tapi jangan risau la...banyak je biasiswa ini. Cuma kena rajin cari OK! jangan giveup! Kalau score 3.5 ke atas dalam Islamic Finance, insyaAllah ada peluang besar dapat scholar.



N nanti bila adik dah kerja dalam bidang Islamic Finance ni



Jangan terkejut dan maha pelik bila apa yang awak blaja tak sama dengan apa yang dipraktikkan di bank2 atau institusi2 kewangan



Walaupun banyak kontroversi antara Islamic Finance yang diamalkan oleh Malaysia n Middle East




Banyak jugak yang kita tak sama pendapat dengan diorang




Tapi jangan takut



Teruskan menuntut ilmu, perjuangkan apa yang awak blaja n apa yang awak kaji! 




Pegang pada hadith tadi..InsyaAllah u're on the right track!




N ini ada sikit citer dari pengalaman akak..hope boleh bantu awak buat keputusan dengan bijak ^.^





My Story



Masa saya mula2 belajar dulu, saya selalu nak pilih kos yang best2 je sebab takut takde keje bila habis blaja nanti. Sampaikan nak pilih kos yang saya rasa tak layak pun dengan kelulusan SPM yang tak seberapa tu. Last2 sekali saya tak dapat apa yang saya nak. Masa tu mintak UIA. Kos apa dirahsiakan. Hehe. So, masa rayuan UPU saya mintak kos biasa2 je. "Diploma Pengajian Perniagaan" . Tak pernah terpikir pun nak amek kos ni...



Tp Alhamdulillah, berjaya dengan grad dengan pointer 3.5 ke atas. Yup, kos ni mudah sebab tu ramai orang boleh score. Then saya konpius nak pilih kos apa untuk degree. Dalam hati nak sangat amek International Business. Kos ni agak general n tak ramai pun ambik. Tapi parents saya nak sangat saya ambik kos Islamic Banking. Berbekalkan kepercayaan "Apa yang mak pak pilih pasti berkat" so saya teruskan degree dalam kos Islamic Banking



Awal2 sem terkejut jugak bila pointer yang keluar hampir mencecah 4 flat. Padahal blaja macam main2 je. Study tu memang study tapi bagi saya tak la sehebat orang lain study. Tidur, tengok tv, jalan2. Bila masa study, saya study. bila masa solat saya berhenti walaupun masih banyak bab2 yang tak dicover lagi! Pencapaian didahulukan Allah diutamakan ^.^ 



Sekarang alhamdulillah saya grad dengan Kelas pertama walaupun result tak sehebat kawan2 yang lain tapi syukurlah. So tibe masa untuk cari kerja......



Lepas sorang2 kawan saya dapat keje. Saya? menganggur lagi. Masa ni beriye cari keje bank. Yela konon nak cari yang sama bidang dengan kita blaja. Ada jugak saya pegi interview beberapa buah bank. Tp result? Hehehe.. Hampeh! First class Degree tak dapat keje lagi! sampai bulan ke 4 menganggur, baru dapat keje. Tp...bukan bidang saya! Bidang akademik.. yup cita2 saya memang nak jadi lecturer. Tp saya cuma bekerja sbg admin exec! bukan lecturer....



Tp pengalaman sbg admin exec yang menguruskan hal ehwal lecturer saya jadikan panduan n kajian bila nak jadi lecturer nanti. Skrg ni saya dah pun berhenti keje untuk sambung Master dalam Islamic Finance di INCEIF. Oh...ramai taktau apekebenda INCEIF ni...tapi orang2 dalam Islamic Finance akan nampak INCEIF ni tempat yang tough! bukan sng nak grad dengan cemerlang dalam ni. Saya tak kata susah nak masuk. Saya cuma kata susah nak grad dengan cemerlang. Agak mencabar! INCEIF ada provide scholarship....so dont worry. Cuma pergi interview n try to perform.



Utk awak, bincang dengan mak pak apa yang dia harapkan dari awak. Dapatkan pandangan dia n  nyatakan sekali apa minat awak. Tak semestinya amek kos yang awak minat! tapi AMBIK KOS YANG AWAK MAMPU BLAJA! itu penting. Minat boleh dtg kemudian. Saya? dulu tak minat pun Islamic Finance. Tp lepas blaja jatuh cinta. Hoho



N jangan takut pasal keje. Eh ofkos la kena risau kan. Tp tak perlu terlalu banyak pk. Sebab...terbukti ramai je kawan2 saya yang score First Class Degree tapi menganggur lebih lama dari student yang grad dengan Second Class Upper or Second Class Lower. Yg pntg bila nak bekerja, jangan memilih! itu sangat penting! 



The way you act, the way you talk, the way you express yourself in front of your employer are much more important rather than your result! Ini siyes!



Eh tapi jangan amek mudah dalam blaja pulak. Score tetap score! Kasi power2! oke ^.^!


Tak kira kat mana awak ada, cuba untuk create OPPORTUNITY! ingat kemas2 dalam otak "EXPERIENCE! EXPERIENCE IS PRICELESS!" Tak guna blaja hatta sampai habis PHD sekalipun tapi tak reti apply apa yang diblaja dalam REAL JOB WORLD! 





Woaaa panjangnyeeeee!



Kompem letih baca. Hahahaha. Bia bia



Untuk adik The Sedo Gang


Blaja rajin rajin. Kos Law sangat bagus kat UIA. Kos Islamic Finance pun sangat bagus. Buktinya ramai orang2 yang hebat dalam Islamic Finance juga datangnya dari UIA. So pk yang mana sesuai utk awak. Nature keje utk Law n Islamic Finance sangat berbeza. So awak pk betul2 yang mana sesuai utk awak utk masa akan datang. Pk jauh! buat 5 years n 10 years plan. Then doa! 


N sori kalau awak rasa "Hek eleh merapulah akak ni citer panjang2..aku tanya sikit je". Hahahahha. Tp tak kisahla. Hope membantu k! 



Good Luck for your future! Ada problem, ada benda nak tanya, sila tanya saja. Rasa hepi bila tolong orang ^.^


Ikhlas dari kak Ummi..ececece




Assalamualaikum!



Sekian


Jari Kecil
30 Disember 2012,Ahad
5.55 petang

27 comments:

the sedo gang said...

Waalaikumussalam kak ummi, tq for the explaination...sgt2 membantu sy utk melihat skop dlm islamic banking ni...btw,sy pon InsyaALLAH akn further degree kt uitm jugak. :) kiranya,islamic bnking ni x tough sgtla mcm law kn? tp,akak ad mention yg law dan islamic banking dr uia sgtt bagos.mcm mn pulak dgn law n IB kt uitm?

Tq tau k.ummi sbb sudi luangkan masa reply soalan2 saya smpi buat entry khas lagi.terharu jap...sy sgt2 appreciate..
:)

LittleFinger said...
This comment has been removed by the author.
the sedo gang said...

InsyaALLAH smbong kt uitm sbb sy dr asasi undg2 uitm ...hehe,
Macam tu k? Nmpk mcm menarik kos ISB ni...bru terbukk minda
b4 ni tatau sgt psl ISB.senior2 yg dr asasi dulu pon x rmi yg further ISB.
Rmi further sns admin n corporate.tu yg tny akak psl ISB.
Errmmm..INCEIF tu utk nk smbong master n phd kn? So,lps akk abes master nnt,akk jd lecturer la ex?
Sowie,bnyk sgt tny.hehe

LittleFinger said...

ohhhh..dr uitm ke..hahahaa.macam mana akak bleh assume uia nie.hesh hesh. malu pulak salah.konpiden plak tu.hahahah!


Ohh takpe. Yup mmg tak ramai yg ada knowledge pasal ISB. So tak rugi kita grab peluang ni. Go Go!


Yup..inceif ni bank negara yg tubuhkah nak bagi ramai yg power dlm Islamic Finance. Mmg utk kos phd, master n cifp. Cifp ni professional certificate yg setaraf dengan master. Tp cifp tough! walaupun tough, kalau ada CIFP, anda sangat laku bila nak keja nanti.insyaAllah.Jangka masa master 2 tahun, tp CIFP setahun stgh je termasuk dgn latihan industri. tough! CIFP ada klas hari2 tapi master ada 3 kali klas je smggu. ok..tu serba sikit pasal kos2 dekat inceif


Yup...insyaAllah nak apply jadi lecturer. Kalau awak minat jadi lcturer, apply TPM UiTM . Tak rugi.


the sedo gang said...

Haha...taper kak,sy pon pelik sbb akk duk sebot2 psl uia.
Hehe..okays,tq tau psl semer info2 yg akak bg.
Nnt klu sy konfius k ape k sy tny akak lagi tau!
Jgn serik...hihi,btw,akk ad x fb ? Sng cket nk tny paper.
Hope akak sudi lagi la nk reply pertanyaan2 saya :)

LittleFinger said...

woahhh..malu2! :P

Akak tade fb..takpe, ada pape nak tanya msg je kat blog ni sampai akak reply


Kalau akak tak reply ... emmm..tak2.insyaAllah akak reply


Awak uitm mane?Shah Alam?

the sedo gang said...

Owh! Okays...
Aritu amek asasi kt uitm merbok,kedah.
Now,tgh tunggu la dpt uitm mane nnt :)
Weee :D

LittleFinger said...

ohhhh....kedah rupenyeeeee! tak sangka jumpa junior. orait2.

Unknown said...

Si gemooookk:p

Zara said...

Assalamu'alaykum..hai akak! :) cari2 info pasal orang yg study islamic financial, terjumpalah blog akak ni hehe...btw really really nice and helpful entry...thumbs up! :D InshaAllah sy plan nak sambung master in islamic finance and banking kat uitm...huhu background sy memang zero lah tp sy rasa macam ada magnet plak nak ambik course ni hehe...demi ummah yeaaah :D nanti boleh la kite tanya2 akak selalu yee..hihi

Anonymous said...

Kak. Islamic Banking dengan Islamic Finance ni benda same je ke?

LittleFinger said...

Basically sama

LittleFinger said...

InshaAllah ^^

Unknown said...
This comment has been removed by the author.
liyana said...

Assalammm... wah.. best baca... thanks sgt2.. saya setuju dgn apa yg akk kongsikan.. terbaikk.. mcm sama dgn prinsip saya.. hhe.. tp, akk lg expert����.. saya nk tnya... saya ' bakal melanjutkan plajarn dlm dgree in islamic finance di uia.. inshaAllah.. tp, sbenany saya masih confuse lg sama ada nak pilih degree in islamic finance atau account.. btul la kot.. salah satunya sbb takut pasal peluang pkerjaan dgree islamic finance ni kurang.. huhu.. tp,nk tnya ssuatu.. klau saya amik degree in islamic finance ni,, saya boleh sambung master dlm islamic finance je la an... mcm akk di inceif ? dr pembacaan saya dr post ni pulak.. nmpak mcm graduan islamic finance ni susah dpt keje.. sbb akk pun bkn bkerja dlm bdg islamic finance ni.. saya skrg sbenany mcm x nmpk sgt minat saya ke mana antr islamic finance atau akaun.. sbb, saya rasa 22 pun takpe.. dn inshaAllah, dgn usaha kuat, saya boleh skor kedua2ny.. jd, mcmmana ni.. hha.. maafla,, saya mmg konfius sgt2.. saya masih istikharah.. tp, keputusan masih selalu brubah2.. bg akkla,, akk rasa akk plih mana... hhe.. saje minta pandangan dr pihak akk.. dah rmai dah sya tnya.. tp, nk tnya lg.. :))) trime kasihh jike sudi reply saya...

WAQI' said...

Slm...kalu setakat nk keje di bank kena ada ijazah ke????..bkn mereka lbh prefer diploma ke berbanding ijazah

LittleFinger said...

bergantung pada rezeki masing2.

LittleFinger said...

bergantung pada rezeki masing2.

FiNiEy said...

Hi sis...luckily i found ur blog sis....saya planning nk sambung master in islamic banking and finance ade offer under uitm...dah fokus tp ttbe kopius nk sambung MBA ke nk amek islamic finance...now am working in finance....boleh advice tak..dr segi kerjaya n peluang tuk scholarship dan sbg nya....

Unknown said...

Salam akak,, sy student islamic finance uia...nk grad thun dpan insyaallah tp masih confius nk smbung master ke tak dan dimana...inceif tu susah x nk masuk? Ape qualification dia? Mna yg better utk smbung master?

Unknown said...

Salam akak,, sy student islamic finance uia...nk grad thun dpan insyaallah tp masih confius nk smbung master ke tak dan dimana...inceif tu susah x nk masuk? Ape qualification dia? Mna yg better utk smbung master?

yangCantikMata.hatinya said...

Kak.. nk tnya.. kelas masters islamic banking uitm kt mana ye? Mksud saya. Bangunan apa. Fakulti mana? Maklumat terkini kalau boleh :)

yangCantikMata.hatinya said...

Kak.. nk tnya.. kelas masters islamic banking uitm kt mana ye? Mksud saya. Bangunan apa. Fakulti mana? Maklumat terkini kalau boleh :)

Anonymous said...

Assalamualaikum akak.. Terima kasih atas entry yg membuka mata.. Sy ada banyak sgt persoalan mengenai Islamic Finance. Sy grad syariah. Dapat offer MBA. Tp sy nak tukar kpd MIF. Wlpn takde basic sgt, tp sy rasa boleh cuba usaha..
Masalah sy satu je, sy mmg suka dapat offer di sini sbb boleh ulang-alik rumah parents. Tp yuran U yg sy dapat ni sangat mahal bg sy.. Around 20k. Kalau ada biasiswa sy rasa hilang satu masalah..
Atau patut ke sy mengalah je & apply U lain yg lebih murah? Sy kalau boleh taknak duduk jauh dah sbb sebelum ni dh study negeri luar.
Payah ke nak dapat biasiswa ?

Unknown said...

assalamualaikum......saya ada dapat iv utk tution waiver award inceif.....boleh kongsi tips ngn soalan tak..huhuh....

Unknown said...

Assalamualaikum akk, i really need your help, can u WhatsApp me at 0197412040. Please akk!!😫

farishakarim said...

assalamualaikum akk. macam mana nk pilih tempat intern (bank) kalau cgpa tkberapa cantik🥺