Thursday, April 24, 2014

Orang Genius Biasanya Pemalas

Assalamualaikum


Saya baru memahami satu fenomena


Selama ni teori saya hanya teori picisan


Tapi kali ini lebih kukuh


--------------------------------------------------

Dalam instagram saya pernah post tentang seorang brother di INCEIF


Seorang ex-student dari Harvard University tapi sangat humble


Pelik. Tidak banyak cakap. Tidak terlalu menyerlah.


Tapi genius...


Betapa humble nya dia ...bila dia bercakap dan menjawab soalan


Ayat permulaan dia akan berbunyi  'as far as i know'. Sambil senyum, sambil membongkokkan sedikit badan tanda merendah diri..


Dalam INCEIF ada pelbagai manusia


Tapi bukan itu fokus entry saya


Apa yang saya nak sampaikan ialah...


Orang Genius biasanya pelik dan pemalas

hahahahah


Orang genius biasanya akan bersikap malas terhadap bidang yang tidak mengembangkan minatnya


Namun dalam bidang yang diminatinya, tumpuan luar biasa akan diberikan


Baginya, tidak perlu membazir banyak masa mengikut telunjuk orang 


Mengejar Ijazah dan kelulusan tinggi dalam pendidikan


Namun akhirnya bekerja di bawah sistem kapitalis yang menekan


Hmmm...


Saya rasa saya semakin genius

Sebab tu saya semakin pemalas

HaHahahhaAHAhahaHAHAAHAH


Tapi...


Genius macam mana pun...kalau otak tak diasah

Tumpul juga jadinya

Lemah je

----------------------------------------------

Kesimpulannya saya kena jugak score untuk final ni


Saya kena jugak habiskan Master dengan jayanya


Saya genius kan panda kan kan?


----------------------------------------------------------


Oklah saya dah habis sedapkan hati


Saya nak sambung baca nota


Bye!



Jari Kecil
24 April 2014, Khamis
6 petang

13 comments:

Anonymous said...

alahai ummi...akak pn pemalas tp xgenius..cane ek..huhu..tabiat xleh dikikis smp skg..last minute especially bile nk exam..pastu mulela stress n demam..huhu

LittleFinger said...

Haha. Perubahan biasanya terjadi apabila

1- gagal exam
2 - target tak tercapai
3 - jumpe geng study yang best

Saya pun tgh stress ni. Stress yg memang dicari sbb study last minute. Hahaha. Kita bertabah sama2 je kak.

Ilmu salaf dot com said...
This comment has been removed by the author.
Ahmad Sabri said...

Assalamualaikum puan penulis blog, saya sekarang sedang menghabiskan pengajian untuk ACCA, dan berminat untuk sambung master di INCEIF. Adakah sijil ACCA diterima untuk melanjutkan pelajaran ke peringkat master di INCEIF? Terima kasih :)

LittleFinger said...

Wsalam. Err. Saya belum lagi puan. =D

Sijil ACCA diterima. Ada sahabat saya juga dr sijil ACCA

Ahmad Sabri said...

Oh minta maaf *cik.
Saya akan tamat ACCA disember ni, dan result akan dapat bulan februari 2015. Kalau macam tu, intake bila saya boleh masuk ya paling cepat pun?

LittleFinger said...

Plg cepat june atau september.

Ahmad Sabri said...

ok, lagi 1, TOEFL atau IELTS tu compulsory ke untuk masuk ke INCEIF?

Ahmad Sabri said...

Dan lagi 1, level untuk masters in islamic Finance practice dengan masters of science in islamic finance, dua-dua boleh sambung ke PhD kan?

LittleFinger said...

TOEFL and IELTS tu hanya untuk international students. Utk malaysian student perlu MUET at least band 4. Atau band 3 with good results in your previous study .

Dua2 boleh sambung PHD, inshaAllah

Ahmad Sabri said...

Alaaa kena buat MUET jugaklah nampak gayanya. Hmmm

Anonymous said...

Maaf tanya, Band 3 Muet memang tal diterima masuk inceif ya?

Luqman said...

Assalamualaikum. Maaf tanya. Apa beza kos msc dengan mifp ye?