Monday, April 7, 2014

Confession

Assamualaikum


Ada satu pengakuan yang saya nak buat ...



Sebenarnya momentum study saya dah nak habis. 

Bateri dah weak sangat ni .. tinggal 10% je

Itu saje baki yang ada untuk menghabiskan semester ni

Saya ada berbaki lagi 2 semester untuk 4 subjek yang tinggal




Walaupun sekarang ni dah bermata empat

Sepatutnya makin cerah mata, makin terang la perjalanan kan

Tapi nampaknya bermata empat pun masih gagal mengembalikan zaman kegemilangan study dulu

Dah tak ada istilah study sambil baring-baring boleh score A

Sekarang ni study dengan tekun duduk sopan atas kerusi pun mampu mencetuskan kegagalan


-------------------------------------------------- -


Saya tengah stuggle siapkan assignment 

Lepas tu saya akan fikir hala tuju saya lagi 2 sem berbaki




Sebenarnya jalan dah nak sampai ke penghujung

Saya dah nampak pun garisan penamat

Cuma untuk ke garisan penamat tu ada klimaks kepayahan yang saya kena tempuh

Kalau berjaya ... alhamdulillah saya mampu grad dengan jayanya




Jujur la, kalau tak kerana scholarship yang masih bertahan

Kalau bukan kerana dah setahun lebih saya dalam pengajian master

Saya rasa nak quit

Saya rasa dah tak enjoy study

Saya rasa tertekan dengan cara hidup saya sekarang

Saya rasa zaman study kerana exam dah sangat tak relevan untuk saya

Sebab saya sangat tak enjoy kehidupan macam tu

Zaman rushing deadline assignment




Saya nak ada kebebasan dalam menuntut ilmu

Tanpa batasan ... tanpa ada penilaian dengan peperiksaan yang saya rasa hanya menguntungkan untuk jangka masa pendek


Jangka masa panjang, kita tak ingat pun apa kita belajar

Sebab semua usaha dalam ilmu pada masa tu hanya untuk score A atau lulus

Kebebasan yang saya nak ... bila mana saya enjoy menimba ilmu

Dan saya enjoy berdiskusi tentang ilmu-ilmu yang ada





Sekarang?

Entahla ...

Saya rasa nak cepat habiskan master





 Haih...

Kadang-kadang rasa diri ni tak bersyukur pun ada

Orang lain bersungguh minta biasiswa tak dapat

Awak boleh dapat, tapi awak sia-siakan

Awak belajar main-main



Entahla ...


Bertahanlah..








Sekian


Jari Kecil
8 April 2014, Selasa
12.02 tengah malam

3 comments:

Anonymous said...

Gud luck ummi.. Jangan putus asa.. Ingat azam and harapan ko.. Aku doakan ko success.. =) skit lagi tu nak abis.. Hehe

LittleFinger said...

Tenkiuuu...tapi, siapakah gerangan yang menulis komen ini....

Anonymous said...

Omg.. tot I was late.. but I still want to comment.. LoLz. It's been a while since my last time stop for some info from your blog. The ummis that I know has a strong heart and will.. loLz just please don't give up.. I love some info from your blog espeacilly about religious topic . So back to your god and don't give up.. =))