Monday, November 26, 2012

Bersangka Baik itu Mesti

Assalamualaikum w.b.t


Setiap perkara yang jadi pada kita pasti ada hikmah yang tersembunyi


Kalau kita tak dapat kebaikan tu sekarang, mungkin kita akan nampak pada masa hadapan


Sepanjang 23 tahun hidup saya kat dunia ni


Ada banyak hikmah yang jadi


Saya cuba cerita secara ringkas serba sedikit


--------------------------------------------------------------

Accident

Ingat tak post saya yang lepas...?


Saya accident kena langgar dengan kereta



Ingat tak yang akak tu bawak saya round2 3 kali jalan yang sama dalam keadaan jem


Dan akhirnya kami buat keputusan utk balik rumah dan settle hari esoknya



Pada mulanya kami sepakat taknak buat report, nak settle sendiri je


Tapi disebabkan kereta saya perlu direpair dengan nilai RM3303.20


Maka akak tu decide nak claim insurans



Ok..nampak macam keje 2 kali kan time tu?


Patutnya hari saya accident dah pegi buat report..n dah settle semua


Tapi Allah takdirkan saya untuk balik rumah walaupun saya hampir je sampai kat balai polis masa hari accident


Hikmah : Kereta yang saya bawak takde insurans bawah nama saya. Jadi kalau buat report on the day of that accident, saya perlu bayar rm400. Jgn tanya saya sebab apa sebab itu prosedur. Dan hari esoknya, ayah saya buat report kat balai polis PJ. Ayah saya claim dia yang jadi driver sbb nak mudahkan keje n nak elakkan dari kena bayar rm400. Walaupun saya terpaksa bersusah payah masa hari accident dan macam sangat down pada hari tersebut, hari esoknya saya nampak flow nya mudah. Bincang, buat report, claim insurance, dan settle. Takpela tunggu kereta siap lama sikit. Sabar tu kan sebahagian dari iman. Jangan banyak merungut, Tak jadi apa pun...


-------------------------------------------------------------------

Praktikal


Saat semua orang tengah hepi sebab dapat tempat praktikal


Saya still lagi sedih tunggu jawapan dari tempat2 praktikal yang saya mintak


sampai satu saat, saya hantar banyak email dekat macam2 company supaya terima saya sebagai practical trainee


Masa tu desperate sangat


Hari esoknya, saya plan nak kol semua tempat yang saya dah hantar email


Bangun je tidur, terus pegi mandi dan buat solat dhuha


Masa tu berdoa sangat2 mudah2an ada rezeki saya



10 minit lepas tu, semua company yang saya hantar email kol saya


Hush.. Terkejut jugak masa tu


Dari pagi sampai petang ada kol



Tapi akhirnya saya berpraktikal di tabung haji



Seingat saya praktikal kat tabung haji saya banyak tidur



Dan memang tak banyak keje...atau dalam erti kata lain, memang takde keje


Mula-mula saya rasa macam malangnya saya


Tak dapat pengalaman macam kawan-kawan saya yang lain


Tp ......



Hikmah : Saya sakit dalam tempoh masa saya praktikal. Bukan sakit yang biasa. Banyak sangat memerlukan kesabaran dan mental yang kuat. Walaupun saya sakit sejak masa degree lagi, tapi kemuncak sakit sampai macam2 jadi adalah pada waktu praktikal. Buat yang tak paham, takpe. Saya tak perlukan simpati sesiapa. Bersyukur saya tak dibebankan dengan apa-apa keje waktu saya praktikal. Kalau tak dah pasti saya tak mampu siapkan n membebankan staf2 tabung haji yang lain. Alhamdulillah...


-------------------------------------------------------------

Sambung Degree di UiTM Kedah


Masa mula-mula dapat tau sambung degree kat Kedah


Saya dah nangis2 dah


Punyala taknak sambung kat sana dengan alasan tersendiri


Tapi pasrah jugak akhirnya 


Saya sambung Islamic Banking pun bukan atas pilihan saya


Kalau ikutkan saya nak sambung international business


Tapi saya percaya pilihan mak ayah itu yang terbaik maka saya ikutkan saje


Dan akhirnya....


Hikmah : Lecturer2 Kedah sangat baik dan bagus. Ilmu yang dicurahkan bukan saja ilmu yang boleh digunapakai di alam pekerjaan, malah ada diselitkan ilmu utk bekalan di akhirat. Alhamdulillah, saya berjaya grad dengan result yang baik..Walaupun Islamic Banking bukan bidang pilihan saya pada awalnya, saya sekarang sedang merancang untuk sambung master dalam bidang Islamic Finance. Saya minat dan dah start baca banyak isu berkaitan islamic finance. Saya dah pun selesai sesi interview dengan pihak INCEIF. Moga permohonan biasiswa saya dengan pihak INCEIF berjaya. Amin3.


-------------------------------------------------------------


Ok buat masa ni, itu je yang saya ingat


Kalau ada masa, n ada kejadian, saya cerita lagi



Ingat....


Dari Abu Hurairah r.a. Rasulullah s.a.w bersabda "maka hendaklah bersangka baik dengan Allah jika hajat kita tidak dimakbulkan. Mungkin Allah s.w.t mahu memberi yang lebih baik dari apa yang kita minta. Sekiranya kita ditimpa musibah, hendaklah kita yakin bahawa disebalik musibah yang diterima ada hikmahnya yang tersendiri. Justeru hendaklah bersifat redha kepada ketetapan Allah.


Sabda Hadhrat Junjungan Nabi Muhammad SAW :
“Berfiman Allah: aku berada di atas sangkaan hamba-hambaKu, sekiranya mereka bersangka baik, maka akan ditunaikan, jika mereka bersangka buruk, turut akan ditunaikan” (Riwayat Ahmad, Ibn Hibban)

Read more: http://darul-azzikri.blogspot.com/ HADIAH DIATAS KEYAKINAN & BERSANGKA BAIK KEPADA ALLAH ~ Pusat Rawatan Islam DARUL AZZIKRI
Sabda Hadhrat Junjungan Nabi Muhammad SAW :
“Berfiman Allah: aku berada di atas sangkaan hamba-hambaKu, sekiranya mereka bersangka baik, maka akan ditunaikan, jika mereka bersangka buruk, turut akan ditunaikan” (Riwayat Ahmad, Ibn Hibban)

Read more: http://darul-azzikri.blogspot.com/ HADIAH DIATAS KEYAKINAN & BERSANGKA BAIK KEPADA ALLAH ~ Pusat Rawatan Islam DARUL AZZIKRI
Sabda Hadhrat Junjungan Nabi Muhammad SAW :
“Berfiman Allah: aku berada di atas sangkaan hamba-hambaKu, sekiranya mereka bersangka baik, maka akan ditunaikan, jika mereka bersangka buruk, turut akan ditunaikan” (Riwayat Ahmad, Ibn Hibban)

Read more: http://darul-azzikri.blogspot.com/ HADIAH DIATAS KEYAKINAN & BERSANGKA BAIK KEPADA ALLAH ~ Pusat Rawatan Islam DARUL AZZIKRI
p/s : Kadang2 Allah datangkan nikmat melalui ujian. Kadang2 Allah datangkan rezeki dari tempat yang kita tidak pernah sangka. Jangan berhenti berusaha dan teruskan berdoa. Paling penting, kekalkan sabar. Ganjaran bagi orang yang sabar tak ternilai harganya.....



Sekian,

Jari Kecil,
Selasa,27 November 2012
10.35 pagi

2 comments:

Unknown said...

SALAM, BESTNYE SYA PN LBH KRG SAMA EXPRIENCE MCM AWAK TP SY SNDR NK BT DEGREE ISLAMIC BANKING,,, SUSH GLE NK DPT TMPT PRAKTIKAL..AND INSYALL AH NNT NK SBG MASTER MCM AWAK DKT INCEIF SBB KTRG PYA KLS ADA BT LWTN KE SITU SEM NE....

LittleFinger said...

Wsalam... jemput datang =)))