Saturday, January 11, 2014

Kehidupan di INCEIF

Assalamualaikum

Masa mula-mula masuk INCEIF, macam-macam perasaan ada. Takut, rendah diri, rasa kerdil semacam pun ada. Mana taknya, kiri kanan depan belakang orang hebat-hebat. 

'I have Master in Economic'
'I have MBA'
'I'm an ACCA'


Itu baru cerita hal ehwal sijil. Belum masuk lagi pengalaman-pengalaman kerja diorang ni. MashaAllah hebat betul. Sampai part saya je 

'I'm a fresh graduate from UITM in Bachelor of Islamic Banking'


Rasa macam mata ni tak mampu nak pandang student yang penuh dalam kelas ni. Itu baru cerita mengenai student. Belum masuk lagi cerita pasal lecturer. Kalau nak list kan pengalaman dan kelayakan lecturer INCEIF, memang lenguh jari nak taip. Alhamdulillah Allah beri peluang untuk berjumpa dengan semua orang dalam INCEIF.




INCEIF, sangat unik. Tujuan utama cuma satu, nak melahirkan lebih ramai pakar dalam bidang Islamic Finance. Ye, INCEIF sangat hebat dalam usaha melahirkan pakar-pakar ni. Tak tak...saya tak mengampu. Ini memang jujur dari hati saya. Walaupun kadang-kadang termengumpat jugak pasal sistem INCEIF, tapi bagi saya , diorang ni sentiasa berusaha untuk capai nama 'global university'. Jadi, kurang atau lebih itu biasa sebab kita semua manusia. Kita bukan tuhan yang maha hebat,  'kun faya kun' . Kita kena berusaha, trial n error ..baru dapat capai impian. Itulah yg INCEIF sedang buat sekarang. Jadi, go with the flow...



Susah? Ye memang susah bagi saya. Standard INCEIF dah naik baru-baru ni. Tapi no pain no gain. Nak sesuatu yg lebih baik, kena usaha. Kalau setiap semester nak mengadu susah, itu dah psiko diri sendiri namanya. Teringat pulak lagu 



'Jika kau fikirkan kau boleh...kau hampir boleh melakukan'
'Jika kau fikirkan ragu-ragu..usahamu tidak menentu'



Ramai yang terkejut bila dapat tahu ada student bukan Islam yang study Islamic Finance kat INCEIF. Ye memang ada dan sangat seronok ada depa ni. Bila cara berfikir orang yang taktau pasal Islam bertemu dengan orang yang dilahirkan beragama Islam..menarik! Dari situ sebenarnya, para pemikir dalam bidang Islamic Finance, boleh cuba cari solusi apa yang dikritik oleh pihak-pihak non muslim ni. Tapi, berapa ramai yang ambik kritikan tu sebagai tanda aras utk mencari solusi atau duduk semeja dan turut sama mengkritik? 
Harap ramai di golongan pertama...



Stress? Taklah, study INCEIF ni enjoy dalam stress. Eh macam mana tu? Yela, bila kita nak belajar sesuatu yang baru, mula2 memang susah. Mandi tak basah, tidur tak lena, makan tak kenyang...tapi kena enjoy. That's life man...LoL. Sebenarnya dalam apa saje yang kita buat, memang kena enjoy. Susah ke senang, itu semua proses nak melangkah. Jadi teruskan melangkah, kalau nak berhenti pun singgahlah RnR sekejap. Enjoy dengan kawan2, family, tengok tv, riadah..yang penting kena tahu limit dan jangan terlampau lama singgah tu. Bukan apa, dalam study ni kena ada momentum. Momentum tu kena kekal dari awal sampai habis sem. Kalau tak, memang susah nak kejar. Sama ada lingkup kehidupan kat INCEIF atau mungkin orang lain dah mula berlari dengan kasut yang berkualiti, kita masih lagi menapak dengan selipar yang haus.



Oklah, momentum saya menulis pun dah habis.


Pesanan penaja : Seronok study INCEIF..jomla!



Sekian


Jari Kecil
12 Januari 2014, Ahad
9.50 pagi



8 comments:

Unknown said...

salam ummi..seblm ni akak penah email ummi tny psl inceif ni..now akak dh jd student inceif..mmg xdpt dinafikn rse down tu ade..mklumla org2 sekeliling sume advance..tp kne pk positif..slalu ckp dlm ati,"kalo sy xlayak,knapa Allah letakkn sy di klgn org2 ni?"..tu je la cra nk pujuk ati..skg ni pn still dlm usaha nk hilangkn rse rendah diri tu..huhu..tmbh2 akak b'keje..mse utk tmbh pengetahuan agak terhad..perlu sacrifice either one & focus pd yg satu..doakan agar akak kuat hadapi cabaran & ujian ini..& gud luck for u too =)

LittleFinger said...

Wsalam.

Alhamdulillah congrates kak :D


Akak CIFP ke MIF? Takpe kak. InshaAllah dalam 2nd sem,3rd sem..akak akan ok. Nanti lama-lama akak akan rasa, semuanya sama je. Semua masih lagi dalam proses tambah ilmu dalam bidang ni.


Down boleh, untuk buat kita lbh banyak usaha. Tapi jangan lama2 sebab nanti akan kurangkan confidence level sampaikan benda yang kita tau pun tiba2 kita jadi macam 'tak sure' atau takut2.


Dont worry kak. Semua ilmu Allah punya. yg Usaha, DIA akan bagi. Go Go kak Mashitah! U deserve to be here. :))))

Unknown said...

salam..tq ummi sbb bg semangat kt akak.. akak student MIF..memandangkan ummi senior, blh akak tau kalo exam tu ade kemungkinan soalan2 b'ulang ke?maklumla zmn degree dh t'biase rujuk soalan lps2 je..huhu..& sbg pelajar yg dpt tuition waiver, ummi rase pyh x nk maintain cgpa setiap sem?

LittleFinger said...

Soalan ikut lecturer yang mengajar. Ada yang suka buat soalan berulang, dan ada yang suka bagi suprise. hehe

Tapi study past semester questions sgt membantu inshaAllah.


Nak maintain CGPA kena ada strategi. Pemilihan subjek utk setiap sem mesti betul. Kalau boleh dapatkan advise yg pernah belajar dgn lecturer yg sama.


Untuk setiap sem, pastikan ada gabungan subjek yang kita terer dan subjek yang kita tak berapa terer. so nanti result akan balance.


Dan katakan , secara tak dijangka, result kita jatuh. Untuk next sem, ambik beberapa subjek yang kita boleh score secara hebat.


Study group penting. :)

aduka30 said...

Bachelor of Business Administration

(Islamic Banking & Finance) (Hons)
In collaboration with INCEIF

Anonymous said...

Saya nak tanya, brapa pointer masa sarjana muda kalau nak masuk inceif ni?

LittleFinger said...

Biasanya 3.5 ke atas. Atau 3.45 at least.

Unknown said...

Salam, nk tnya mcm mana requirement yg diperlukan utk masuk inceif ni. Klu dari cat-acca qualification bole ke mohon? Terima kasih :)